الجمعة، 1 أبريل 2011

الشعب يريد إسقاط الفساد 1 فساد ما قبل الثورة


الشعب يريد إسقاط الفساد
1 فساد ما قبل الثورة


لعلها المرة الأولى التى أكتب فيها فى السياسة ، و لعلى كنت دائماً أتجنب خوض الحديث السياسى بعدما وجدت هجوم من البعض على البعض الأخر ، حتى نجد  الأصدقاء الذين دخلوا معاً يمسك أحدهما بيد الأخر يخرجوا أعداء ألداء ، و مهما حاولت من محاولات الإصلاح ستجد نفسك متهم بالعمالة لحساب الطرف الأخر ، بل و ستٌتهّم بالجهل لإنك لا تنتمى لحزب هذا أو ذاك ، و تجد الأقوال إنك ناصرى ، لا ده شيوعى يعنى كافر ، لا ده ماركسي يبقى كافر برضوا ، و لو إستخدمت أية من القرآن للتدليل حيقولوا عليك إخوان مسلمين ، لو وضعت مقطع من فيلم أجنبى ده منحل ، المهم عليك تجنب وجع الدماغ يا جدع ، وإفعل كما قررت أن أفعل من زمان و هو : كن أنت نفسك ، و لا يهمك إيش يجولون هههههههههههه .
لو قالك متسائلاً :
-        إخوان مسلمين ؟
رد عليه :
-        لا إخوان شيوعيين .
و هو قول إستمديته من فيلم "خلطبيطة مجانين" لما مسكوا واحد لا ليه فى التور و لا فى الطحين و قاله المحقق :
- إنت إخوان و ألا شيوعيين ؟ و المخبر يقف وراءه فلما تعجب رزعه المخبر على قفاه فرد سريعاً :
- أيوه يا بيه ، أنا إخوان شيوعيين .
هذا حال شخص ليس له علاقة بالأيدلوجيات ، و لا يعرف عنها غير إنها مضاد حيوى يتم صرفه من الصيدلية بتاعت التأمين الصحى .
هذه كانت مقدمة لما أريد الحديث عنه فى ذلك المقال الذى سأكتب فيه رغبات شاب مصرى يرغب فى حياة كريمة له و لأهل بيته دونما مهانة من أحد كمهانة الشاب السكندرى الذى كان القشة التى قسمت ظهر البعير و التى جعلت "الفلاح الفصيح" يثور بعدما ظل يكتب كثيراً إلى الملك الفرعون ليرد له مظلمته فلما يأس من ذلك ذهب و لسنا ندرى ألى أين كان ذهابه ، و لكن الملك الفرعون كان يستمع لشكواه و لأنه معجب بكتاباته تركه يكتب لتكون كتاباته من الأدب الفرعونى العظيم ، فى حين كان الحاكم يصرف على عائلته ، و لم يتركهم دون أن يرعاهم و ذلك بامر الملك الفرعون العظيم سيد البلاد و حاكم العباد ، و فى نهاية الأمر لحق الحاكم ب"الفلاح الفصيح" ليعلمه أن الملك الفرعون الحكيم رد عليه مظلمته و نزع كل ممتلكات الظالم ليشعر بمدى الظلم الذى أوقعه على الفلاح الفصيح .
و الأن فى عصرنا الحديث و بعد آلاف السنين من العدل الفرعونى يقع حفيدهم المصرى الطيب فى وضع لا يحسد عليه يجد نفسه لا يملك أى شئ .
- فهو لديه الأرض و لا يستطيع بناء المنزل بل الأرض تذهب إلى الذين لا يحتاجون لشئ .
- يمتلك مصادر الطاقة كلها و يقف طويلاً ليأخذ إسطوانة غاز فى حين يتم تصدير الغاز بأقل الأسعار لينتفع المنتفعون ، و يموت جوعاً ، كذلك يتقاتل السائقون على بنزين تمانين لإنه نادر الوجود و يقفوا لساعات طويلة ليأخذ كل شخص بضعة لترات لإنه لا يستطيع وضع بنزين تسعين أو الأغلى على الرغم من أننا نمتلك كل حقول البترول و يمكن أن يتم تحويل سيارتك للغاز لكن منين و إنت مرتبك يا دوبك مخليك ماشى بالعافية ، ده لو إنت حظك حلو و بتشتغل ، علشان ما فيش حد لاقى شغل ؟
و حين يريد ان يخرج شوية يجد القمامة فى كل مكان فقد تم بيع حقوق جمع القمامة إلى شركة خاصة فأصبح الناس يرموا القمامة فى الشارع حتى فى أرقى الأحياء و لم يختفى جامع القمامة البسيط بل إن ما حدث كان الأتى :
- يتم تحصيل مبلغ على فاتورة الكهرباء و جامع القمامة الموجود يحصل منك عل مبلغ فأصبحت تدفع فى مكانين و النتيجة ليست المتوقع نظافة براقة بل قذارة و أمراض منتشرة فى كل مكان .
- تنزل وسط البلد الجميلة لتستمتع بالأبهة و العظمة بتاعت زمان تجد الشوارع بها متاريس بعدما كان ممنوع الإنتظار بالسيارة فى الشارع أصبح مسموح لكن بكارت ، طيب ليه ممنوع من الأول طالما بقى مسموح ؟ مسموح دلوقت علشان حتدفع .
- إذا أردت أن تقوم بتجديد رخصة سيارتك ستجد عليك مخالفات غير طبيعية و أنت قليل الإستخدام لسيارتك ، تجد مخالفة لعدم ربط الحزام و أنت تستخدم الحزام قبل الإهتمام بالعمل  بالقانون فى مصر ، مخالفة ركن فى الممنوع فى التجمع الخامس و انت لم تذهب له ابداً و لا تعرف طريقه . تذهب بعد دفع كل شئ مرغماً لإستكمال التجديد تجد موظف المرور يقول لك :
- لإنها سيارة إشترتها و بتجدد رخصتها و كانت بإسم صاحبها ، كده حتاخد تصريح لحد لما ييجى الملف من المرور بتاعها .
و يقولك كما لو كان يريد إنقاذك من ورطة كبرى :
- و ألا تحب تاخد رخصة الكومبيوتر على طول .
و لأنك ترغب فى عدم تكرار ذلك المشوار و أخذ أجازة و سم بدن من المدير بتاعك خصوصاً لو كان مديرك هو إنت ، تقول له :
- أكيد عايز رخصة الكومبيوتر .
و حين ترى عيناه لمعت و يقول لك :
- أيوه بس ديه حتكلفك شوية .
هنا تفكر و تقول لنفسك :
- لو قلت له أكيد طبعاً عايز رخصة الكومبيوتر ربما يستغل لهفتك ليبالغ فى المبلغ المطلوب دفعه فتسأله بهدوء :
- كام بس علشان أعرف معايا و الا مش حاقدر و أضطر أمشى بالتصريح ؟
- و يقول لك مبلغ بسيط فتدفعه و تاخذ الرخصة و تمشى و انت تعلم إنه من حقك قانوناً أن تاخذ الرخصة و لكن سيتم تعطيلك و لو أثرت مشكلة سيتهمك الناس بالخطأ فكلهم مثلك قد دفعوا و لم يتناقشوا .
- تدخل محل لتشترى شئ بسيط فيقول لك البائع مبلغ فتتعجب و من حظك صاحب المحل يقف تذهب لسؤاله عن سعر البضاعة التى ترغب فى شراءها تجدها نصف ما قاله لك البائع و معها كل مستلزماتها التى رغب البائع فى ان يبعها لك فهو سيسرقك مرتان المرة الأولى من السعر المضاعف ليضع الفرق فى جيبه ، و المرة الثانية من المستلزمات التى كان يجب أن تأخذها مجاناً و التى يرغب فى بيعها لك ، و حينما تتحدث مع أحد عن ذلك يقولك "الناس كلها بتسرق" .
هذا هو بداية سلسلة من المقالات سنوجهها للتحدث عن الفساد و لنعلم ان بداية إسقاط الفساد تبدأ من أنفسنا بان نقضى على الفساد فى نفوسنا و نفوس من حولنا بأن نحب بعض و نتمنى الخير لبعض .
تحياتى لكم.
و إلى اللقاء
فى الحلقة الثانية
من مقالات "الشعب يريد إسقاط الفساد"
                                            محمد أحمد خضر
                makarther@yahoo.com
+20123128543


هناك 4 تعليقات:

  1. إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ --الاية دى تدل على عدل اللة وحكمتة فاللة لا يغير ما بقوم من خير او شر ومن شدة الى رخاء الا لو غيروا من انفسهم وكانوا على صلاح واستقامة --وما ربك بظلام للعبيد
    صحيح احنا عندنا فساد فى كل حاجة لكن الثورة دى كان ينقصها الرقى والتحضر والنظام واحترام الراى والراى الاخر
    انت فعلا اتكلمت فى حاجة مهمة جدا وهية اننا بنخون بعض للاسف الثورة بتنادى بالديمقراطية وفى نفس الوقت شايفين ان الديمقراطية هية انك توافقهم على وجهة نظرهم الى هية صح مليون فى المية واى حد يخالفهم الراى يبقى خاين وعميل وحزب وطنى وبلطجى وفى النهاية مزور كمان وانا شايفة ان دة كان بسبب الاعلام الى قعد ينفخ فى الناس دى لغايت لما افتكروا ان البلد بتاعتهم لوحدهم واى حد يخالفهم فى الراى يبقى علية غضب ربنا والافكار دى لازم تتغير لان دى بلدنا وكلنا بنحبها وكلنا عايزين الخير للبلد وللشعب فالاسلوب دة مرفوض ولو ما شلناش الافكار والمعتقدات الخاطئة دى من دماغنا عمرنا ما هنتغير بل بالعكس هنمشى طريق من سىء لاسوا --وانا برضة شايفة ان الدين ما يدخلشى فى السياسة ويا ريتنا كنا منظمين زى الاخوان المسلمين ومش معنى كلامى دة انى بقول الاخوان يمسكوا لحسن بعدين ابقى اخوانجية زى ما كنت من بلطجية مبارك لمجرد انى قلت خد حقك بالادب من غير ما تغلط فى حد
    انت فعلا قلت حاجة مهمة جدا لازم نحط ايدنا فى ايدين بعض ونحب بعض ونبقى مترابطين ونبتدى شغل بقى وكفاية كدة ونسيب الجيش ياخد وضعة ومكانة الاصلى لان لو استمرينا فى الفوضى دى يبقى الثورة دى هتتقلب ضدنا وهنبقى اسوا مما كنا كفايانا كلام ونبتدى نغير بجد علشان احنا قدامنا كتير اوى علشان نعمل حاجة للبلد دى فاخلاقنا لازم تتغير ولازم العقول تنضف والا هنتحول لشخصيات همجية الادب مش انك تمشى مع التيار الادب هوة انك تعرف اية الى ليك واية الى عليك
    انت فعلا كتبتها فى الوقت المناسب ويا ريت الكل يقراها وانا دالوقتى هيتقال عليا من الاخوان المسلمين وضد الثورة وبصى لاولادك والذى منةدة

    ردحذف
  2. وجعت قلبى ......اوجاع وطن من كل صنف ولون ... لكن استبصار بالواقع وطرق علاجه ..طريقة العرض سلسة جدا بلا اى مبالغات لذلك تجعلها صادقة ..وتشويق للعرض القادم رغم عدم وعدك لنا بتزيينه...مصداقية وبساطه هى كتابتك... ومصراوى بجد وميه ميه

    hemmat

    ردحذف
  3. هذا التعليق كتبتةواقصد منةالمندسين فى الثورة

    ردحذف
  4. هذا التعليق كتبتةواقصد منةالمندسين فى الثورة

    ردحذف