الأحد، 2 يونيو 2013

أمن قومى الحلقة السابعة العميل السرى

أمن قومى
الحلقة السابعة
العميل السرى


دخل "الأستاذ نهاد" إلى المكتب المخصص لى و هو يبتسم إبتسامته الطيبة التى لم تفارقه طوال فترة عملى معه و بدأ يتفحص أوراق  الخطة التى قمت بوضعها بعناية شديدة و قد أحاطنا هدوء مترقب ثم نظر لى و هو يقول :
-        "أستاذ نبيل" خطة الوصول للحداد ممتازة و مقاربة للخطة "الموضوعة" .
-        "الخطة الموضوعة" ؟
-        أيوه دايماً بيكون فيه عندنا "الخطة الموضوعة" اللى بيتم وضعها من الهيئة و "خطة التنفيذ" اللى بيوضعها "الشخص المنفذ" اللى حنطلق عليه هنا "العميل السرى" .
-        "أستاذ / نهاد" هوحضرتك تقصد إن أنا حأكون "العميل السرى"؟ قلتها و انا أنظر له متسائلاً مبتسماً فى هدوء .
-        أيوه "أستاذ / نبيل" حضرتك حتكون "العميل السرى" .
-        أنا كنت فاكر إنى حأحط الخطة و أتابع التنفيذ و أنا فى مكتبى المكيف بأشرب الشاى الأخضر فى هدوء أراقب و أحاول إصلاح اى غلطة . قلتها و أنا أكاد أضحك ساخراً مما ظننتنى سأكونه فلقد تحولت الأمور كلها فى إتجاه صعب بكافة المقاييس و لا يصح التراجع فيه و إلا أصبحت أمام نفسى الشخص الذى يرفض النضال من أجل وطنه .
-        لحد دلوقت "أستاذ / نبيل" عندك حرية الإختيار تحب تستمر أو تتراجع و أطمنك إننا مجهزين خطة بديلة .
-        "أستاذ / نهاد" أنا مستحيل أتراجع عن خدمة "مصر" لكن المفروض الشخص اللى محطوطة الخطة ليه من عندى تكون عنده قدرات جسدية غير متوافرة عندى فالمفروض يكون جسده قوى جداً و ملئ بالعضلات بشكل بارز لأنه المفروض كان صبى حداد من طفولته .
-        أيوه "أستاذ / نبيل" ده بالظبط اللى موجود عندك فى خطتك و اللى ماشية مع "الخطة الموضوعة" كل التعديل البسيط و اللى مش محتاجين نعرضه على لجنة الهيئة إن "حضرتك" حتكون "العميل السرى" يعنى حضرتك اللى حتنفذ خطتك .
-        تمام   "أستاذ/ نهاد" جاهز للتنفيذ .
-        فى الحالة ديه احب اقولك شوية حاجات لازم تبقى عارفهم لحمايتك الشخصية و حماية الوطن .
-        إتفضل "أستاذ / نهاد" قول اللى حضرتك عايز تقوله أنا مستعد لسماع كل شئ و تنفيذه بدقة .
-        هايل "أستاذ / نبيل" أولاً لازم تبقى عارف إن من اللحظة اللى حتخرج فيها من المبنى هنا لتنفيذ المهمة حتكون مسئول عن تصرفاتك تماماً بمعنى إنك أى تصرف حتعمله او رد فعل حتاخده تجاه فعل ما حيكون مردوده عليك و ما فيش حد حيقدر يتدخل لحمايتك ، فى نفس الوقت إنت مش عندك القدرة لإبراز بطاقة هويتك لأى شخص أياً كان ما فعله معاك لأنك ببساطة مش حيكون معاك ما يثبت إنك "حضرة الظابط نبيل" و المهمة حتكون فيها مش "الظابط نبيل" بمعنى أو بأخر و إحنا خارجين من  المبنى هنا رايحين المكان السرى اللى ما حدش يعرفه حنبتدى نندهك بإسمك فى العملية ، الإسم  اللى إنت إختارته  للبطل "وحيد" ، الحاجة التانية المهمة حتكون فيه عيون حواليك بتابعك و بتكتب تقارير عن سير الخطة ، العيون ديه مش حتعرفهم و مش حتتخيل هما مين ، الحاجة التالتة إنك  تم ترقيتك لرتبة "نقيب" إعتباراًً من  أول دخولك المبنى و المرتب بيتم  تحويله لحساب بنكى مفتوح بإسمك . المهم يا بطل نبتدى الشغل ؟
-        جاهز يا أفندم الحاجة الأولى تحويلى إلى "حداد" يعنى تدريب على الطرق و الوقوف قدام النار ساعات طويلة و بشرتى تتحول لبشرة سمرا و تكون عندى عضلات قوية يعنى تحويلى لشخص أخر و بالنسبة لإيدى الجلد فيها لازم يكون ميت و الضوافر تكون فى منتهى القذارة لإن مش ممكن حداد تكون إيده ناعمة و ضوافره نضيفة .
-        صح أ/ نبيل تفتكر ده ممكن يتم إزاى ؟
-        أفتكر ممكن أروح أتدرب فى مكان تبع حداد ،أكيد تبع الهيئة فيه حاجة كده .
-        فيه طبعاً لكن البداية إنك تأخد كورس صاعقة مكثف .
-        لكن أ/ نهاد ، اللى أعرفه إن مدرسة الصاعقة الفرقة الدراسة فيها بتكون أربعة و عشرين إسبوع .
-        مظبوط .
-        المفروض المهمة مستعجلة .
-        شوف أ / نبيل الكورس اللى حتاخده حيكون مكثف و فيه جزء خاص بتدريبات الحدادة ، أحب اقولك الكورس حيبقى صعب جداً مش حنضمن رجوع إيدك بالشكل الناعم بتاعت الفنان و لا حنضمن رجوع بشرتك للبياض المشرق ، اللى حنضمنه تحويلك ل"حداد" لكن إعادتك تانى إلى الفنان السينمائى "نبيل" أفتكر حيكون صعب.
-        مش مشكلة أ / نهاد الأهم المهمة تتم صح .
-        خد بالك اللى حتشوفه فى مدرسة الصاعقة شئ لن تتخيله .
-        مستعد أ / نهاد للمهمة بكل أشكالها و ظروفها .
-        تمام حنتحرك دلوقت على مدرسة الصاعقة .
-        اللى فى "أنشاص" ؟
-        لا فى مكان تانى ما حدش يعرفه و حنمر على عدة بوابات أمن لحد ما نوصل المكان ما فيش حد يقدر يعرفه .
-        تمام أ / نهاد .
-        إستعد يا بطل لإننا دلوقت حنروح على هناك سيب كل حاجة تخصك فى مكتبك ما فيش حد حيقرب لمكتبك لحد ما ترجع بالسلامة .
-        تمام أ / نهاد .
-        نص ساعة كافية تكون مستعد نمشى على طول ؟
-        كافية أستاذ نهاد . غادر أستاذ / نهاد المكتب و تركنى أستعد للذهاب لست أدرى إلى أين سأذهب بالضبط و لكن كان كلى ثقة من أن ما أفعله من أجل امن "مصر" و القضاء على الإرهاب الذى توغل بها حتى يكاد يدمرها تماماً . بعد نصف ساعة بالضبط كنت مستعد للخروج إلى أى مكان و فعلاً حضر أستاذ / نهاد بعد نصف ساعة بالضبط قال لى أستاذ / نهاد بمجرد ركوبى السيارة إنه يريدنى ان أُريح ذهنى من عناء التفكير و أن أستريح من الحديث و التفكير لحين الوصول مع ملاحظة أنه أياً كان موعد وصولنا سيبدء تدريبى فوراً و أن مدربى الفرقة لا يعرفون عنى غير إن إسمى "وحيد" و هو الإسم المقرر للعميل السرى فى تلك المهمة . خرجنا من المبنى و ركبنا السيارة متوجهين إلى مكان لا أدرى أين ، كان أستاذ / نهاد هو من يقود السيارة . سرنا على الأسفلت لمدة كبيرة و هو لا يتحدث فى شئ لقد علمت أن المكان الذى نتوجه إليه عالى السرية لدرجة أن يقوم أستاذ / نهاد بنفسه بتوصيلى و لا يتم إسناد المهمة لأحد الرجال بعد فترة تركنا الأسفلت و دخلنا فى طريق صحراوى جانبى سرنا به مسافة طويلة كل هذا و نحن لا نتبادل الحديث ساكنين حولنا صمت هائل فلا مجال للحديث بدأت أفكر فى كل حياتى التى مرت بى و كنت أفكر فيما سيقابلنى فى الأتى و هنا قررت النوم حتى أستطيع التغلب على ما سيواجهنى و لست أدرى ما سيكون و فى نومى رأيت أبى فى وسط مكان صحراوى حوله ضباط و جنود يعدون العدة لهجوم وشيك و إقتحام حصن من حصون الأعداء و رأيت أستاذ / نهاد يقل لأبى "إبنك زيك بطل" إنت بطل حروب و هو بطل فى السلام ، إنتبهت على وقوفنا فى دورية تفتيش عسكرية رأوا أوراق أستاذ / نهاد و أدوا له التحية العسكرية و سمحوا لنا بالمرور كنا فى قلب الصحراء لا أرى أى مشاهد للحياة مررنا بعدة دوريات عسكرية و كما حدث فى الأولى حدث فى كل دورية مررنا بها و فجأة بدأنا ننزل فى نفق تحت الأرض مضاء بشكل غير بسيط سرنا به حوالى سبعة كيلومترات لنخرج على مكان أخر صحراء جديدة لكن تبدو من رمالها مختلفة عما كنا فيها فجأة أوقف أستاذ / نهاد و قال لى :
-        إنزل يا "وحيد" .
-        حاضر "أستاذ / نهاد" . نزلت و سرنا حوالى نصف كيلو حتى وقفنا أمام نقطة عسكرية جديدة خرج فجأة من تحت الأرض مجموعة رجال فى ملابسهم المموهة و هم يحملون أسلحتهم و تحركوا معنا حتى البوابة التى كانت تبدو لا يخترقها الرصاص و حضر شخص ضخم أعطى التحية إلى أستاذ / نهاد ، ثم نظر لى و هو يقول :
-        وحيد ؟
-        أيوه يا افندم .
-        أشرف حيأخدك خيمتك تستعد . قالها و هو يشير إلى شخص ضخم مثله . منذ تلك اللحظة إنقطعت صلتى بالحياة الخارجية تماماً حتى أستاذ / نهاد لا أدرى ماذا فعل و كيف عاد و هل جلس فترة أم إنطلق فوراً عائداً فجأة أصبح على التعامل مع الحياة فى خيمة و لا يوجد دورة مياه لن أخذ دش صباحى لا يوجد عطور لا يوجد شاى أخضر أو شاى بالنعناع لا يوجد غير ما يقدم لك عليك تناوله لن أستطرد فى تفاصيل تلك المرحلة لقد كنت كالثور مربوط فى ساقية  و لم أتخيل كم التدريبات التى سأتلاقها إستعداداً لما سأقابله ، كانت كل التدريبات التى تلقيتها فى النادى فى الرياضات القتالية و التدريبات التى تلقيتها فى كلية ضباط الإحتياط لا شئ بجانب التدريبات التى مررت بها لمدة ثلاثة أسابيع كانت فرقة صاعقة على أعلى مستوى تسمح لمن يجتازها أن يتعامل مع أعلى مستوى قتالى كانت تتعدى التدريبات التى قرأت عنها و شاهدتها عن "تدريبات مشاة البحرية الأمريكية(المارينز) " و قد علمت فيما بعد أن تلك التدريبات جزء من تدريبات "المارينز" و باقى التدريبات تم تصميمها من قبل أعلى ضباط فى سلاح الصاعقة " الكوماندوز المصري " الذين تلقوا تدريبات مكثفة فى كليات عسكرية متعددة حول العالم منها " ويست بوينت الأمريكية" ، لن أشرح ما حدث بتلك التدريبات فقط كل ما إكتسبته قدرة على الحياة أفضل ما أكون دون ماء أو طعام لأيام عدة و تحول جسدى إلى الإسمرار الشديد و تحولت يداى الناعمتان التى أسماهما أستاذ / نهاد يدا الفنان إلى أيدى ذات الجلد الميت و الأظافر شديدة الإتساخ لقد تدربت على الحدادة فكنت لا أنام فى اليوم غير أربع ساعات و هى كل ما يحتاجه الجسد و خلال الساعات الأربعة كانت حواسى كلها متيقظة حيث قد يحضر مسئول من الفرقة يوقظنى لأخرج لأداء تدريبات أقل ما يقال عنها إنها قاسية لا يحتملها شخص طبيعى و فى يوم خرجت لأجد أستاذ / نهاد فى الخارج أخذنى و تحركنا إلى مكان أخر .

تحياتى لكم أصدقائى و إلى لقاء قريب . . .
                                 
                             محمد أحمد خضر       
                  
+2 0122 3128543
                                        
+2 0102 4144107

+2 0114 9555927

                                   




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق